紙への挑戦
京都で創業140年の歴史を持つ、紙を取り扱う老舗店「鈴木松風堂」との共同制作による什器の制作。
紙のスペシャリストである松風堂の紙の知識を活かし、紙で構成する什器をテーマに、紙自体が構造と
なり、またその紙自体が意匠となる什器を計画する。紙の加工性を活かしながら、構造としての紙の弱さ
をカバーするハニカム構造の形状を、数ヶ月に渡り実寸サイズでサンプル制作を行う。
紙の繊細さや質感を保ちながら、構造と意匠を兼任する形状を導き出した。
今回のプロジェクトの納品先である伊勢のおかげ横丁の純和風な空間には、モダンな形状でありながら
紙の柔らかさと質感がうまく溶け込む。
また、モダンな空間では、紙の繊細さとスマートな形状がより際立ち、柔らかく陰影を作りながら空間に
凛とした存在感を与えることができる。紙の加工性と軽さを活かし、扇子のように折りたたみ式にする事が可能であり、自由に簡単に什器を移動して使用することができるのも大きな特質である。
紙という特質が構造と意匠を同時に兼ねる今までになかった什器制作のアプローチである。
Challenge for a paper
It was a corporate project to create display furniture with
long-established company called "SUZUKI SHOFUDO,"
where they deal with Japanese traditional paper in Kyoto. The theme of
the furniture is to use only paper both for
framework and design. With paper's workability and flexibility, we
derived one unique form after spending a couple of months
to study full-scale honeycomb-shaped frameworks which would compensate
weakness of paper.
As the client's shop is located in "OKAGE YOKO-CHO" in Ise city, a
very traditional and historical place
which has been protected since the ancient time, the texture and
softness of paper tables and lighting seemed
well-accommodated to the Japanese-style building despite of their
rather modern shapes.
Not only paper lighting but also paper table is portable and foldable
just like "Sensu," Japanese folding fan.
We took advantage of paper's nature, which were considered as
weakness, and turned them around to perfect furniture
for the shop with a long and distinguished history.